lördag 27 juli 2019

kväden visa

kanske samma dimma som fanns runt Bergö enl.tidningen, ditåt var det iaf...
Vi kom oss på en liten tripp till Syd-Österbotten, därifrån bilden.

Idag kom vi oss på en tripp till Jakobstad och Jakobs dagar och Gammaldags torg. Så nu kan jag inte längre säga att jag aldrig bevistat detsamma.

Jag hade lite för höga förväntningar på Gammaldags torg dock. I mitt huvud borde en Halpa-Heikki (tydligen HelppoHeikki) finnas på ett gammaldags torg, åtminstone då när jag var barn fanns alltid en sådan på torget. Oftast sålde han papper i alla de former, men nuförtiden behövs det ju inte papper, allt ska vara digitaliserat. (Ja förutom WC- och hushållspapper då.)

Men mycket folk var det, fast vi såg endast en som vi kände, vår granne.

Morgondagens text (Matt. 5:20-30) är av den allvarliga sorten:

Jesus sade:
”Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.
Ni har hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte dräpa; den som dräper undgår inte sin dom. Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld. Om du bär fram din gåva till offeraltaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig, så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva. Skynda dig att komma överens med din motpart medan ni ännu är på väg, så att han inte överlämnar dig åt domaren och domaren lämnar dig åt vakten och du sätts i fängelse. Sannerligen, du slipper inte ut förrän du har betalt till sista öret.
Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap. Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.”

Först fastnade jag på det där om äktenskapsbrott, det blev mer förklarligt med översättningen från Folkbibeln:

Ni har hört att det är sagt: Du ska inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. 

Sen fastnade jag på ordet 'okväda', vet någon av idag vad det betyder? Jag hade mina aningar men googlade ändå. En av synonymerna var 'skälla ut'.

(Folkbibeln: "Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.)

Och där har jag då alltså syndat: Jag har skällt ut min broder och var just då nog vred på honom. Enligt eget tycke och vad jag minns använde jag dock inte okvädningsord? Har inte heller märkt att han har något emot mig de gånger jag träffat honom. Allt som där och då hände har jag lagt fram inför Herren, han må leda mig på rätta vägar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar