lördag 28 september 2019

fattig

Fotot till höger är taget genom ett repigt smutsigt husbilsfönster - alltså inte så tydligt.

Vi kom oss ännu på en kort tripp, jag har ju semester. Fågeln, som någon menar att är en häger, kom flygande just ovanför vattenytan och satte sig på bryggan en bit bort. Jag kände inte igen den. Men då jag googlade, så fick jag se att den förväxlas ofta med trana och det var vad jag också gjorde.

En annan fågel kom också senare och landade på bryggan (inte samtidigt med den förra). Men det är nästan så man inte vågar publicera bilder på sådana. De uppväcker av någon anledning sådana negativa känslor hos vissa. Hen solade helt klart vingarna. (Ordet hen har också en likadan funktion visavi känslorna.) Skarven var också fin på sitt sätt. (Det oklara fotot är helt fotografens fel, zoomat och förstorat en hel del, eftersom jag var ganska långt ifrån.)

Morgondagens text (Matt. 18:1-6 (7-9) 10):

Vid samma tillfälle kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: ”Vem är störst i himmelriket?” Han kallade till sig ett barn och ställde det framför dem och sade: ”Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen, kommer ni aldrig in i himmelriket. De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket. Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig.
Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup.
(Ve dig värld med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer.
Om din hand eller din fot förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll. Om ditt öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet enögd än att kastas i helvetets eld med båda ögonen i behåll.)
Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske faders ansikte.
Det har jag skrivit om i fjol här (klick).  Och eftersom det är samma tidpunkt, så kan jag säga grattis i år också! Ugglit blir man ju glad åt än!

Via fb påminde någon om att Finland är världens lyckligaste land. Och det är ju bra! Men fattig är vi, då maten inte räcker för både folk och fä och fåglar - och främlingen/flyktingen - men nog till mycket annat.


2 kommentarer:

  1. Första fotot är alltså genom ett filter. Därför så harmoniskt å vilsamt... Jag såg - igen - ett tröjmönster:) eller en väggrya... Gillar man grått så... /ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Försökte kolla i mitt fotoredigeringsprogram, men jag hittade inget filter med namnet 'Smutsigt fönster' - av någon orsak. Men jo, grått är vackert, det finns så många nyanser av det.

      Radera