lördag 5 oktober 2019

stopp

Det blev rött på hemväg från jobbet i veckan, alltså stopp, så jag tog en bild - återigen genom filter/vindrutan. Ännu då var det vackert i träden, snart är det på gatan...

Jag vaknade med en sång i morse:

Jeg har en venn, som har gitt sitt lev for att jeg skal få leve.
Det finnes intet alternativ, det nytter ikke å streve,
fordi jeg lever så milividt ifra Guds vilje med livet mittt
fikk jeg domen, slik löd den: Du skal dömmes till döden.

Sen mindes jag inte mera. Och det är kanske inte så trevligt att stanna där.

Men med lite hjälp fick jag minnas att den fanns i ett sånghäfte vi hade gjort då för ca 40 år sedan till en ungdomsgrupp vi var med i.

Följande verser fanns där också:

Denne dommen är absolutt
og jeg kan ikke anke.
Men når jeg insett att alt er slutt,
har Gud en frelsende tanke:
Til jorden sender han Jesus som
tar på seg både min skyld och dom,
og når han drepes uskyldig,
blir min dödsdom ugyldig.

Tenk jeg skal ikke dö fordi
Jesus döde i stedet!
All min dödsangst er nå forbi,
den er byttet med glede,
ja, Jesus, hjelp meg å klart forstå
att det livet jeg lever nå,
det är ditt liv alene,
det er deg jeg skal tjene.                                       eller som i denna youtube (klick)

Så nu minns bloggen orden åt mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar