söndag 6 oktober 2019

någon?

höst i rätt tid
Dagens text (Luk. 7:11-16):

Jesus begav sig till en stad som heter Nain, och hans lärjungar och mycket folk följde med honom. Just som han närmade sig stadsporten bars det ut en död. Han var ende sonen, och hans mor var änka. En stor skara människor från staden gick med henne. När Herren såg henne fylldes han av medlidande med henne och sade: ”Gråt inte.” Sedan gick han fram och rörde vid båren. Bärarna stannade, och han sade: ”Unge man, jag säger dig: Stig upp!” Då satte sig den döde upp och började tala, och Jesus överlämnade honom åt hans mor. De fylldes alla av fruktan och prisade Gud och sade: ”En stor profet har uppstått bland oss”, och: ”Gud har besökt sitt folk.”
Det står inte något om hur gammal den unge mannen var. Jag tänker att det inte var ett barn i alla fall, då han benämns "unge man". Men ändå dött före sin mor, alltså en för tidig död.

Jesus gav honom liv igen.

Kom mig att läsa i en blogg om en medelålders man (klick - om man vill läsa lååång text), nåja, jag ögnade mig igenom texten.  Jag kände lite igen funderingarna och undringarna: hur blev det så här?

Finns det liv att fås än?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar