söndag 15 december 2019

vishet

fotot hittat någonstans på nätet, vems vet jag ej
Det är julklappsuppköpstider (finns det ett sånt ord?). Vi gick genom det stora varuhuset. Då vi gick förbi hyllan med simdräkter kom jag plötsligt ihåg att jag borde ju hitta en ny baddräkt. De nöts faktiskt då man regelbundet simmar i simhallsvatten och den gamla började kännas tunn.

Tittade till och hittade två som jag kunde prova, den ena var faktiskt på 30% avdrag.

Men att prova simdräkter är ingen kul sak. Eller ja....

Konstaterade i provhytten att jag såg ut som en boll, med en mindre boll ovanpå och två pinnar underst. Den stora bollen var liksom inom parentes.

Tackar Gud för att priset var nedsatt och den gick på.

Dagens text (Matt. 11:11-19), den ena av två:

Jesus talade till folket om Johannes:
”Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han. Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld. Ty ända till Johannes har allt vad profeterna och lagen sagt varit förutsägelser. Ni må tro det eller inte, han är Elia som skulle komma. Hör, du som har öron.
Vad skall jag jämföra detta släkte med? De liknar barn som sitter på torget och ropar åt andra barn: ’Vi spelade för er, men ni ville inte dansa. Vi sjöng sorgesånger, men ni ville inte klaga.’ Johannes kom, och han varken äter eller dricker, och då säger man: ’Han är besatt.’ Människosonen kom, och han äter och dricker, och då säger man: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare.’ Men Vishetens gärningar har gett Visheten rätt.”
 Visheten med stor bokstav, är det ett namn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar