måndag 30 december 2019

trasor

Äntligen blev det vardag. Fast i morgon är det igen nyårsafton. Då man borde (eller borde man?) fundera på vad man fått till stånd under året som gått, vad blev det av det?                                                                                                      
(Här bestämde datorn/programmet att det skulle bli en tankepaus - det var inte jag!) 

Om det blev trasor, så kan man ju väva av dem. Jag började på en för mig ny sorts matta. Alla mattor, åtminstone som jag gör, är egna, jag kan inte göra två likadana. Få se vad det blir... (kanske någon sorts matta i alla fall? - om den blir färdig)

Fast enligt kyrkoåret så har vi haft nyåret redan, det nya kyrkoåret börjar ju första advent och före det är det domedagen, så egentligen så har vi varit igenom det en gång redan för inte så länge sen. 

För nyårsaftonen finns det två dagens texter (Luk. 13:6-9, Matt. 16:1-4), båda lika allvarliga: 

Jesus gav lärjungarna denna liknelse: ”En man hade ett fikonträd i sin vingård, och han kom för att se om det fanns någon frukt på det men hittade ingen. Då sade han till sin trädgårdsmästare: ’I tre år har jag kommit och letat efter frukt på det här trädet utan att hitta någon. Hugg bort det! Varför skall det ta upp mark till ingen nytta?’ Han svarade: ’Herre, låt det stå kvar ett år till, så skall jag gräva runt det och gödsla. Kanske bär det frukt nästa år. Om inte, kan du hugga bort det.’” (Luk. 13:6-9)

Det förväntas bli någon sorts frukt....                                         Behövs nåd.

                                                                                                      Nina Åstrom: Ingen som Jesus 

2 kommentarer:

  1. Gillar norrskensmattan! :) eller vad det nu sen kommer för färger... men dit for mina tankar... Roligt att se hand-verk in becoming something and already being something.../God fortsättning!/ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack för den tanken! Vi får se vad det kommer för färger, det som finns i lådorna. God fortsättning!

      Radera