torsdag 26 december 2019

vad fick du?

en del lyser vitt, andra lyser rött....
en del får vara inne, andra ute....

Idag är den dag då man, som liten, alltså förrivääden, fick hälsa på hos sina kompisar och jämföra vilka julklappar man fått. Ännu på juldagen fick vi inte det.

Jämförelser är ju inte alltid av godo, vad jag minns...?

Igår lekte vi med vårt nya spel. Lite för tidigt var det nog för min del och allt klarade jag inte. Bamsespelet var rekommenderat från 64+, åtminstone innan plasten togs bort, och där är jag ju inte än. Men det gick nog ganska bra ändå.

Det finns tydligen en dagens text också för morgondagen, tredje dag jul (Joh. 21:19-24):

Jesus sade till Petrus: ”Följ mig!”
Petrus vände sig om och fick se att den lärjunge som Jesus älskade följde efter, han som under måltiden hade lutat sig bakåt mot Jesu bröst och frågat vem som skulle förråda honom. När Petrus såg honom, frågade han Jesus: ”Herre, hur blir det med honom?” Jesus svarade: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig.” Därför spred sig ett rykte bland bröderna att den lärjungen inte skulle dö. Men Jesus hade inte sagt till Petrus att lärjungen inte skulle dö utan: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig?”
Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant.

Det intressanta är att texten börjar med Följ mig och innan det har Jesus beskrivit hur Petrus ska dö. Det blir på något sett 'Följ mig, in i döden.'?

Vi har väl alla vår egen väg att gå, men Jesus har lovat gå med, om vi vill. Och Han går med ända in i evigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar