lördag 18 januari 2020

levande vatten?

Barnbarnen med familj har varit på besök och då jag idag kom ut till vävkammaren för en stund vid väven, så hittade jag det här, se fotot.

Vet inte vad tillverkaren har tänkt att det ska föreställa, men mina tankar har sysslat med orden "levande vatten", så ditåt gick mina tankar.

Mindes från Narniaböckerna musen Ripipip, som med sin båt for uppför en vägg av vatten - om jag minns rätt, borde läsa böckerna igen....

Levande vatten finns i texten för i morgon (Joh. 4:5–26): 

...
En samarisk kvinna kom för att hämta vatten. Jesus sade till henne: ”Ge mig något att dricka.” Lärjungarna hade nämligen gått bort till staden för att köpa mat. Samariskan sade: ”Hur kan du, som är jude, be mig om vatten? Jag är ju en samarisk kvinna.” (Judarna vill inte ha något med samarierna att göra.) Jesus svarade henne: ”Om du visste vad Gud har att ge och vem det är som säger till dig: Ge mig något att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten.”
....
Det är en lång text, men en fantastisk berättelse. Hela kapitlet är en fin berättelse om hur en syndfull ("fem män har du haft och den du nu har är inte din") kvinna (som just sagt att hon inte har någon man), som inte vill gå och hämta vatten då andra kvinnor hämtar vatten (?), träffar Jesus och sen springer in till stan och berättar åt alla hon möter om Jesus - är han Messias. Och många kommer till tro...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar