lördag 7 mars 2020

hur länge

Hittade ett fynd i skåpet. (Fynd?)

I alla fall är det en virkning jag började på för ca 40 år sedan. Då var det fint med virkade dagtäcken på sängen. Det här var tänkt till ett sådant. Virkat av fiskargarn. (Vad heter det i dag? Googlade och jo det heter nog fiskargarn ännu, används mest till varp i vävar.)

Det var ett stort  projekt nog, tänkte det till en dubbelsäng. Det var modernt då. Ev. kunde det nu räcka till en enkelsäng? Någon sa då jag började: Det där får du inte färdigt. Och rätt fick hon. Undrar om jag skulle få det så pass färdigt att det ev. kunde användas till något. Bävar lite att börja försöka virka med garnet, som ju nog är hårt och sliter på huden. Att försöka göra det till dubbelsäng går inte, för garnet har i någon skede försvunnit, jag har bara det lilla nystanet kvar.

Återstår att se vad det blir, om det blir....

Morgondagens text (Mark. 9:17-29):

”Mästare”, sade en i mängden, ”jag har kommit till dig med min son som har en stum ande. Var den än faller över honom kastar den omkull honom, och han tuggar fradga och skär tänder och blir stel. Jag bad dina lärjungar driva ut den, och de kunde inte.” Han sade: ”Detta släkte som inte vill tro! Hur länge måste jag vara hos er? Hur länge måste jag stå ut med er? För hit honom!” De kom fram med pojken, och när han fick se Jesus började anden genast slita i honom så att han föll omkull och vältrade sig på marken med fradga kring munnen. Jesus frågade hans far: ”Hur länge har det varit så här med honom?” Fadern svarade: ”Sedan han var liten, och ofta har anden kastat honom både i eld och i vatten för att ta livet av honom. Men förbarma dig över oss och hjälp oss, om du kan.” Jesus sade: ”Om jag kan? Allt är möjligt för den som tror.” Då ropade pojkens far: ”Jag tror. Hjälp min otro!” När Jesus såg att folk strömmade till sade han strängt till den orena anden: ”Du stumma och döva ande, jag befaller dig: far ut ur honom och kom aldrig mer tillbaka.” Den gav till ett skrik och ryckte och slet i pojken och for så ut ur honom. Och pojken låg där så livlös att alla sade att han var död. Men Jesus tog hans hand och reste honom upp, och han steg upp. När Jesus hade kommit hem och lärjungarna var ensamma med honom frågade de: ”Varför kunde inte vi driva ut den?” Han svarade: ”Den sorten kan bara drivas ut med bön.”

Även den döva anden måste lyda då Jesus befallde honom.  Jag tror, hjälp min otro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar