lördag 14 mars 2020

som katten kring het gröt

Jag hade frukostsällskap i morse. Katten befanns sig på andra sidan fönstret, så hon kunde inget göra åt saken.

Jag videofilmade (låter nog väldigt pretentiöst, men jag tryckte på knappen som startade videotagningen och höll i kameran, sen tryckte jag på knappen för att sluta filma), men sedan skulle jag ha velat ha bort ljudet, det sjåsade och så var det någon som pratade med katten men se det klarade jag inte av med programmen som finns i datorn. Så det blev en stillbild. (Någon berättade nog åt mig en gång hur man gjorde det med telefonen, men det har jag saligen glömt bort. Borde repeteras.)

Morgondagens text (Joh. 12:37-43):

Trots att Jesus hade gjort så många tecken inför dem trodde de inte på honom, ty profeten Jesajas ord skulle uppfyllas: Herre, vem har trott på det vi fick höra, och för vem har Herrens makt uppenbarats? De kunde inte tro, ty Jesaja säger också: Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte kan se med sina ögon och förstå med sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig. Detta sade Jesaja därför att han såg hans härlighet, och det var om honom han talade. Ändå kom också många i rådet till tro på Jesus, men med tanke på fariseerna ville de inte erkänna det för att inte bli uteslutna ur synagogan. De älskade äran från människor högre än äran från Gud.

Texten handlar bl.a. om corona - eller?

Här (klick) finns en fundering om just detta, men om vi inte vill se, så klipper vårt huvud bort det automatiskt.

Coronaviruset har fått sitt namn av att det liknar en krona. Ärekrona?

Förritiden sjöngs det om stjärnor i kronan....

Jag tror i alla fall att det behövs mycket nåd....

Om någon vill läsa en lång text lite i samma tema fast om Lot, finns här en sådan ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar