lördag 21 mars 2020

lär vi oss något

Lite reflektioner kring corona ännu.

Är det något vi lär oss leva med eller går det över?

Positivt kanske nog att vi lär oss tvätta händerna, kanske inte hur mycket och frenetiskt som helst, men lagom.

Redan har corona gett upphov till mycket renare luft i Kina, enl. vissa tidningar. Andra skriver om att delfinerna har återvänt till kanalerna i Venedig, de har blivit så mycket renare då trafiken/turisterna har minskat. Vill vi ha tillbaka smutsen?

Lär vi oss något?

Gårdagens middag syns på bilden. Gammalsorts mat - bärkräm. Nuförtiden serveras den oftast med vispgrädde på. Minns att förritiden hemmavid så serverades den nog bara med kall mjölk oftast. Fast det var ju opastoriserad helmjölk, så säger man idag. Då hette det mjölk. Ordet ekomjölk fanns inte på den tiden. Men gott var det! Nu tog jag till en bit vaniljglass och satte ljummen kräm på. Något i glassen tog upp hål i krämen....

Alla hål behöver inte fyllas, säger hon som var till tandläkaren igår....

Morgondagens text (Luk. 1:39-45):

Några dagar efteråt gav sig Maria i väg och skyndade till en stad i Juda bergsbygd; hon gick till Sakarias hus och sökte upp Elisabet. När Elisabet hörde Marias hälsning sparkade barnet till i henne, och hon fylldes av helig ande. Hon ropade med hög röst: ”Välsignad är du mer än andra kvinnor, och välsignat det barn du bär inom dig. Hur kan det hända mig att min herres mor kommer till mig? När mina öron hörde din hälsning sparkade barnet till i mig av fröjd. Salig hon som trodde, ty det som Herren har låtit säga henne skall gå i uppfyllelse.”

Johannes döparen i Elisabets mage kände igen Jesus i Marias mage...!

"Hur kan det hända mig att min herres mor kommer till mig?" - min herres mor, sa Elisabet.

Minns att då vi fått vårt första barn var det någon som undrade: När ska det blir normalt liv igen? Det blir det aldrig, livet ändrar och det nya blir småningom normalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar