söndag 19 april 2020

på väg

fågel eller fisk ?
Efter en natt på "vår strand" med husbilen har vi kommit hem. På vägen såg jag skyltar "take away", alltså restauranger som annonserade att man kan köpa mat med sig att äta hemma. Bra så, men finns det inte något svenskt ord för "take away"? Eller kan alla mänskor engelska nuförtiden...? Eller vill de bara ha engelskspråkkunniga kunder?

Har annars blivit kollat en hel del på program från TV (som vi inte har, utan via datorn Arenan och SVTPlay), jag har ju haft semester. Och konstaterar att humor är svårt. Språkbruket är kiss och bajs och könsordsrelaterat - har vi inte kommit längre? De myckna kiss och bajs-orden hör i mitt tycke till en viss ålder i utvecklingen, men ska småningom hitta sin rätta plats och betydelse och behöver inte överdrivas. Det blir inte roligt i längden. (Alltså tänker i det offentliga rummet, hemmavid kan det ju finnas familjära roligheter nog....)

Förra inlägget var jag in på riktig mat och snabbmat, då i ekorrens ögon. Men det gäller ju nog också oss att se till att vi får riktig mat, sånt man kan må bra av.

Borde ju vara något som får oss att växa ifrån kiss och bajs-åldern, fast om det riktigt kniper kan det ju nog hjälpa... (hmm?)

Dagens evangelietext är samma som jag skrev om i onsdags (klick).

Lärjungarna fick fisk, det är bra mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar