lördag 4 april 2020

är du redo?

Några inlägg senare ser tulpanerna ut så här.

Det är människan förelagt att en gång dö och sedan dömas (Hebr 9). Det är det som kommer i mina tankar av bilden. Genom att skära av tulpanerna från roten/knölen så dömer vi dem till en för tidig död. Fast jag tror inte de har någon dom att vänta...? (Ja, annan då än att jag slängde dem i komposten.)

Morgondagens evangelietext:

Sex dagar före påsken kom Jesus till Betania, där Lasaros bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda. Man ordnade där en måltid för honom; Marta passade upp, och Lasaros var en av dem som låg till bords med honom. Maria tog då en hel flaska dyrbar äkta nardusbalsam och smorde Jesu fötter och torkade dem sedan med sitt hår, och huset fylldes av doften från denna balsam. Men Judas Iskariot, en av lärjungarna, den som skulle förråda honom, sade: ”Varför sålde man inte oljan för trehundra denarer och gav till de fattiga?” Detta sade han inte för att han brydde sig om de fattiga utan för att han var en tjuv; han hade hand om kassan och tog av det som lades dit. Men Jesus sade: ”Låt henne vara, hon har sparat sin balsam till min begravningsdag. De fattiga har ni alltid bland er, men mig har ni inte alltid.”
Lasaros hade fått extra tid, fast han redan varit död. Sedan dog han en gång till, om jag förstått det rätt. Jesus visste att balsamet var smörjelsen för hans egen begravning, men jag tror han visste nog att döden inte där heller var slutet. Hans död var början till allas uppståndelse efter döden. Sen kommer domen - och då behöver vi alla Jesus för att klara oss.

                                                                                    Här är en 26 min. predikan, om någon vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar