fredag 17 april 2020

vad är vad

inte helt sann bild - satte på ett filter
Jag har läst en bok: Ylva Eggehorns Kvarteret Radiomottagaren, Liljekonvaljekungen. Ylva Eggehorns dikter har jag alltid tyckt om - de som jag läst. Det här var inte dikter.

Började med Godmorgon, godmorgon med Sigge Fürst, kändes hemtamt och bra. Den minns jag mycket bra från min barndom. Den blev man glad åt. Annat i boken förstod jag inte, men väl skriven är den nog.

Bilden är av gardinen också från förritiden, kommit via någon auktionslåda. Någon hade sytt om den till en kappa, blyfållen (tyngden som skulle se till att gardinen ställde sig fint) finns kvar på ena sidan.

Dagens evangelietext: 
Kvinnorna lämnade genast graven, och fyllda av bävan och glädje sprang de för att berätta det för hans lärjungar. Då kom Jesus emot dem och hälsade dem, och de gick fram, grep om hans fötter och hyllade honom. Men Jesus sade till dem: ”Var inte rädda. Gå och säg åt mina bröder att bege sig till Galileen. Där skall de få se mig.”
Medan de var på väg kom några ur vaktstyrkan in till staden och berättade för översteprästerna om allt som hade hänt. Dessa överlade med de äldste, och sedan gav de soldaterna en stor summa pengar och sade till dem: ”Säg att hans lärjungar kom under natten och rövade bort honom medan ni sov. Om ståthållaren får höra detta skall vi tala med honom så att ni inte behöver oroa er.” Soldaterna tog pengarna och gjorde som de hade blivit tillsagda. Så vann detta rykte spridning bland judarna ända till denna dag.

 Ja, vad ska man tro på i dessa coronatider? Vad är det barnen minns sedan?

Men lärjungarna kunde ju gå till Galileen och se....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar