lördag 11 april 2020

öppet eller stängt

Syns det vad bilden föreställer?

Före stilla veckan konstaterade jag att soffkuddöverdragen var juliga och tog bort dem och bytte till andra.

Svärmor sydde många kuddöverdrag, de kom till jul och som födelsedagspresenter och emellanåt däremellan. (Lätta att byta, tvätta och förnya sig med dessa. Mycket tacksam för dem.) Alla med knytband.  Men knytbanden har en tendens att genom åren falla bort, så här saknades tre stycken på ena sidan. Jag hittade inga kantband i mina gömmor. Men då kom jag på - ja, känner ni igen vad jag använt som knytband?

Kände mig lite osäker om man får göra så, är det respektlöst? Det var ju inte meningen, jag tänkte bara att de blir ju använda...

På fb såg jag en meme (bild med text med knorr) som visade på Jesus som steg ur graven, med texten: Inte i år, min son, stanna inomhus. (fritt översatt från engelskan). Kändes först lite respektlöst, men...

Faktum är ju att Jesus uppstår ju inte ur graven varje år. Det skedde en gång då för ca 1970 (?) år sedan. Han är sannerligen uppstånden! Och det räcker, det som han gjorde då, för min skull.

Dagens evangelietext (den stilla lördagen, pil ner, evangelium):

Matt. 27:62-66
Nästa dag – det var dagen efter förberedelsedagen – gick översteprästerna och fariseerna tillsammans till Pilatus och sade: ”Herre, vi har kommit att tänka på att när den där bedragaren ännu var i livet sade han: ’Efter tre dagar skall jag uppstå.’ Ge därför order om att graven bevakas under tre dagar, så att inte hans lärjungar kommer och rövar bort honom och sedan säger till folket att han har uppstått från de döda. Då blir det sista bedrägeriet värre än det första.” Pilatus svarade: ”Ni får en vaktstyrka. Gå och bevaka graven så gott ni kan.” De gav sig i väg och skyddade den genom att försegla stenen och sätta ut vakterna.

Det har ju varit evangelietexter för varje dag den här veckan, men det är ju fritt fram för var och en att kolla dem på samma sida (pil vänster eller pil höger).

Jag tycker om texterna, som ju är berättelser om hur det var dag för dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar