onsdag 8 juni 2022

kra

Bilden föreställer Kråkan och Kvack som försöker samtala. 

Eller jag vet ju inte vad de heter egentligen, jag förstår ju inte vad de säger. Förstår de varandra?

Egentligen säger de väl ingenting heller eftersom de är mjukisdjur. Men man kan ju låssas. 

Det finns gammaltestamentliga texter också för veckan efter pingst, bl.a.: 

1 Mos. 11:1-9

Hela jorden hade samma språk och samma ord. När människorna flyttade österut fann de en dal i Shinar där de bosatte sig. ”Nu skall vi slå tegel och bränna det”, sade de till varandra. De använde tegel som byggsten, och som murbruk använde de beck. De sade: ”Låt oss bygga en stad, med ett torn som når ända upp i himlen. Vårt namn blir känt, och vi slipper vara skingrade över hela jorden.”
Då steg Herren ner för att se staden och tornet som människorna byggde. Herren sade: ”De är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig. Låt oss stiga ner och skapa förvirring i deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.” Och Herren skingrade dem från denna plats ut över hela jorden, och de slutade att bygga på staden. Därför kallas den Babel, ty där skapade Herren språkförbistringen på jorden, och därifrån skingrade han människorna ut över hela jorden.

Det är så att säga anti-pingst, men pingsten kom långt senare. På den första pingsten talade lärjungarna så att alla förstod vad de sade varifrån de än kom och vilket språk de än talade, de hörde deras tal på sitt eget språk. Här i Moseboken var det tvärtom. 

Jag skrev om kattass i förra inlägget då jag egentligen menade kattfot, det är lite förvirrande nog. 
 
Vi hade gäster i helgen och en av dem frågade vad det var bakom en säng, där jag hade en nedmonterad vävstol. Vet inte om den frågande ungdomen alls har något hum om vad vävning är, men det blev inte bättre tyvärr då jag i stället för vävstol talade om väv, som ju är det som kommer ur vävstolen när den är i bruk. Dessutom syntes ju inte stavningen i mitt tal, hon kanske uppfattade det som vev. Inte alls lyckat, förlåt mitt slarv. Det är ju inte helt lätt att se hur en vävstol fungerar då den är nedmonterad. 

Men det är lite likadant med textens del om att slå tegel. Åtminstone förr hette det så. Får man slå tegel, kunde jag tänka mig att ungdom av idag skulle tänka? Rep verkar det också att man slår eftersom det heter repslagare.

Det är bättre i skriven text, t.ex. på bloggen, då man kan gå tillbaka och rätta efter ett otal genomläsningar. (Och ändå blir det fel ibland.) Men jag vet ju inte om någon förstår vad jag skriver heller, sällan är det kommentarer om än några har kommit andra vägar än via bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar