söndag 5 juni 2022

kattfot

I mitt huvud är blomman på bilden kattass - alltså katt-tass. För katter har ju tassar inte fötter. Men kattfot heter den på riktigt. 

Den har kommit sig in på vår gräsmatta och jag är så glad åt den. Det kommer små rundlar med blommor och en bit bort en till, precis som stora spår efter kattassar. Och nästa sommar finns de på en annan plats. De så att säga vandrar/rör på sig. 

Pingstdagens första läsningen-text: 

Hes. 36:24-28

Jag skall hämta er hos de främmande folken, samla in er från alla länder och föra er till ert eget land. Sedan skall jag bestänka er med rent vatten och göra er rena. Ni har orenat er med alla era avgudabilder, men jag skall göra er rena. Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött. Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem. Ni skall få bo i det land jag gav era fäder. Så skall ni vara mitt folk, och jag skall vara er Gud.

 

- Varför kommer jag att tänka på de robotar som man håller på att utveckla åt åldringar, så de har någon att prata med, då jag tänker på ordet stenhjärta? Alltså det är nog mänskliga stenhjärtan det är frågan om i bibeltexten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar