söndag 12 juni 2022

bot


Äntligen har jag fått planterat om mina gamla pelargonor? De verkade inte må så bra efter vintern, men kanske de tar sig. Eller så börjar de bli gamla, för jag vet inte vad som räknas som normal levnadstid för pelargonor. Men så länge det finns liv så finns det hopp, sägs det. 

Kinarosen har också fått flytta ut. Ifjol klippte vi ner busken som jag brukar ställa den bredvid. Så nu ser den ut så här. Frisk och blommande på skuggsidan och på solsidan bränd. Men den brukar ta sig, så jag hoppas.....

Söndagens första läsningen-text

Jes. 6:1-8 (9-10) 

Året då kung Ussia dog såg jag Herren sitta på en hög och upphöjd tron, och släpet på hans mantel uppfyllde templet. Serafer stod ovanför honom, var och en hade sex vingar: Med två täckte de sina ansikten, med två täckte de sina fötter och med två flög de. Och den ene ropade till den andre: "Helig, helig, helig är Herren Sebaot! Hela jorden är full av hans härlighet."

Rösten från den som ropade fick dörrposterna och trösklarna att skaka, och huset fylldes av rök. Då sade jag: "Ve mig, jag förgås! För jag är en man med orena läppar och jag bor bland ett folk med orena läppar, och mina ögon har sett Kungen, Herren Sebaot."

Då flög en av seraferna fram till mig. I hans hand var ett glödande kol som han hade tagit från altaret med en tång. Med det rörde han vid min mun och sade:  "När detta har rört vid dina läppar är din skuld borttagen och din synd försonad.

Och jag hörde Herrens röst. Han sade: "Vem ska jag sända? Och vem vill vara vår budbärare?" Då sade jag: "Här är jag, sänd mig!" Han sade: "Gå och säg till detta folk: "Ni ska höra och höra men inte förstå, och ni ska se och se men inte fatta.  Förhärda detta folks hjärta, gör deras öron döva och deras ögon blinda, så att de inte ser med sina ögon eller hör med sina öron eller förstår med sitt hjärta och vänder om och blir botade." (enl. Folkbibeln, vet inte varför verserna 9-10 är inom parentes?, här är dom med i alla fall.)

Seraferna täcker sina ansikten då de står så nära Herren, enl. Wikipedia.

Hur gjorde Jesaja då, då han skulle "förhärda detta folks hjärta"? Jesaja-boken är väl den bok där det finns flest profetior om Jesus/Messias...

...men det behövs omvändelse för att bli botad?.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar