lördag 4 juni 2022

amen


Lördagens, pingstaftonens första läsningen-text: 

Jes. 59:20-21 

Återlösaren ska komma till Sion och till dem i Jakob som vänder om från sitt uppror, säger Herren. Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min Ande som är över dig och mina ord som jag har lagt i din mun ska inte vika ur din mun eller ur dina barns eller barnbarns mun, från nu och till evig tid, säger Herren. (enl. Folkbibeln)
Hela Jesaja-kapitlet är nog värt att läsas, dess rubrik är: Synd, bekännelse och frälsning. Det som kristendomen bygger på. Det skrevs långt innan Jesu tid, men talar om honom som återlösaren, som ska komma och sona allas synder.

Nu har här firats pensionering - minsann. Jag måste börja tro på det....

Förutom uppvaktning och pensionskaffe på jobbet, så har  barnen och barnbarnen, alla förutom ett som var på klassresa, uppvaktat och ännu rymts i huset, till glädje. 

Man är tacksam och säger Amen! (= må det så ske!) till dagens första läsningen-texts sista mening.

Man kan undra - är det min farmors förböner som har bidragit till att jag är där jag är nu....?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar