söndag 24 juli 2022

insektshotell

Bilden kanske tarvar en förklaring.

Det börjar bli ganska många år sedan vi tog ner en björk bredvid lekstugan. Den var grov vid roten så jag tyckte vi kunde lämna stubben ganska hög, som ett bord. Sen satte vi andra kubbar, tjocka avsågade delar av björken som pallar runt. Pallarna har ruttnat bort och bytts ut till nya, men bordet står ännu kvar och ser ut som på bilden. Under blomfatet (stekpannan) växer svamp och likaså tickor på sidorna. Myrorna har levt om, gjort "grus" vid sidorna och under barken. Det är mycket liv i den. 

Det verkar vara skillnad i liv på stubben som har rötterna kvar och de andra som är avsågade, de bara ruttnade bort.. 

Söndagens första läsningen-text: 

3 Mos. 19:1-4, 11-18

Herren talade till Mose:
Säg till Israels hela menighet: Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, er Gud, är helig. Var och en av er skall vörda sin mor och sin far och hålla mina sabbater. Jag är Herren, er Gud. Vänd er inte till avgudarna. Gjut inga gudabilder åt er. Jag är Herren, er Gud.
Ni skall inte stjäla och inte bedra eller lura varandra. Svär inte falskt vid mitt namn, då vanhelgar du din Guds namn. Jag är Herren. Du skall inte tilltvinga dig något av din nästa eller beröva honom något. Du skall inte hålla inne arbetarens lön över natten. Du skall inte förbanna en döv och inte lägga något i vägen för en blind så att han faller; du skall frukta din Gud. Jag är Herren.
Ni skall inte handla orätt när ni dömer. Du skall varken gynna den fattige eller ta parti för den rike. Rättvist skall du döma din landsman. Du skall inte gå med förtal bland dina bröder, och du skall inte stå din nästa efter livet. Jag är Herren. Du skall inte bära agg mot din landsman utan tillrättavisa honom, så att du inte för hans skull drar skuld över dig. Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.

Jag kollade verserna som hade lämnats bort emellan, t.ex. verserna 5-10. Alltid intressant att se vad som lämnas bort. Det var vers 9-10 (När ni bärgar skörden i ert land, ska du inte skörda till den yttersta kanten av åkern och inte plocka upp ströaxen efter din skörd. Inte heller i din vingård ska du göra någon efterskörd, och de druvor som fallit av i din vingård ska du inte plocka upp. Du ska lämna kvar det åt den fattige och åt främlingen. Jag är Herren er Gud. ) , som fick mig att tänka på bilden. Härikring nuförtiden när det blir skördetid så lämnas inget kvar, men å andra sidan skulle fattiga inte heller få skörda resterna.....

-----------------------------

Har läst en bok från biblioteket: Karen Kingsbury På den här sidan himlen. En bok om kristna. Lite förvånad blev jag då huvudpersonen plötsligt dog mitt i boken, men han var kristen så han dog bara på den här sidan himlen. Läsvärd nog, är det så man lever i Amerika?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar