söndag 17 juli 2022

önskad välsignelse


Det är jordgubbssäsong. Och jordgubbarna är bäst färska. 

Så då kan väl jordgubbe i mjölk vara en lätt/rätt lunch ute.

Jordgubbslandet sköter gubben om och jag tar hand om de bär som kommer in. Frostade av frysen för någon tid sedan och fann att där finns redan jordgubbar från förr.   

Söndagens första läsningen-text: 

1 Mos. 12:1-4

Herren sade till Abram: ”Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.”

Abram bröt upp, som Herren hade befallt, och Lot följde med honom.

Välsignat vare landet och folket!

--------------

En biblioteksbok har blivit läst: Malin Kiveläs Annanstans. En inte helt lätt bok att läsa, mycket känslor. Annanstans är inte alltid bättre, åtminstone inte för alla. Och ibland kan man behöva ett helt liv innan man förstår vad saker och ting som skett egentligen var....?

Att lämna släkt och hem är avsked och avsked har jag aldrig varit bra på. Sen ska det ju i så fall byggas ett nytt hem.....

PS Tydligen heter "och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du fått" enligt Folkbibeln: "I dig ska jordens alla släkten bli välsignade". DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar