torsdag 18 maj 2023

den gamle

 

Gårdagen är förbi (det var morsdagen det, idag då jag börjar fundera på nästa text), morgondagen har du ej sett och idag hjälper Herren.  Tack för det!

Dagen innan var vi ute till skären och där hittade jag dessa blommor, narcisser, som nog också fått för sig att det är vår trots snön som ännu täcker.

där snön smält bort blommade nog narcisserna
Kristi himmelsfärdsdags första läsniningen-text: 

Dan. 7:13-14

I min syn om natten såg jag, och se, en som liknade en människoson kom med himlens skyar. Han närmade sig den Gamle och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt och ära och rike, och alla folk och stammar och språk ska tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde som inte ska ta slut, och hans rike ska inte förstöras. (Folkbibeln)

I texten innan i det här samma kapitlet finns ju nog en aning om "gamla vitskäggiga farbrorn på vita molnet". Där fanns också eld i olika former. Men det var kläderna som var vita och håret som ren ull. Satt gjorde han på en tron av eld. Inte helt lätt att ta in. Samma sak gäller de olika djuren som blev beskrivna, trots förklaringen i slutet av kapitlet, blev det åtminstone inte för mig mycket klarare. Men böcker öppnades.

Men dagens text är en beskrivning på Jesus. Och det är vår räddning då och nu.

Fick också i veckan bevittna en himmelsfärd. Det var en 1-maj-ballong som smet ut genom dörren vid korsdrag. Trots att det var ledsamt att mista ballongen, känns det som att ballongen äntligen kommit ut i frihet när man ser den högt opp i det blå.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar