söndag 19 november 2023

ett val

Man kan undra om kattungarna har valt utifrån färg var de vill ligga? Bilden är tagen i augusti så de är inte så här små längre, ryms kanske inte längre inom rutorna.

Söndagens första läsningen-text:

Mal. 3:13-18

Ni har talat hårda ord mot mig, säger Herren. Men ni säger: ”Vad har vi sagt mot dig?” Ni har sagt: ”Det är meningslöst att tjäna Gud. Vad vinner vi på att hålla hans bud och gå sörjande inför Herren Sebaot?
 
Nu kallar vi de högmodiga lyckliga. De som handlar gudlöst får framgång, de sätter Gud på prov och kommer undan med det.”
 
Men då talade de som vördar Herren med varandra, och Herren hörde och lyssnade. En minnesbok skrevs inför honom för dem som vördar Herren och respekterar hans namn. De ska vara min dyrbara egendom, säger Herren Sebaot, den dag jag utför mitt verk. Jag ska förbarma mig över dem så som en man förbarmar sig över sin son som tjänar honom.

Då ska ni åter se skillnaden mellan den rättfärdige och den gudlöse, mellan den som tjänar Gud och den som inte tjänar honom. (Folkbibeln)

Undrar om unga av idag vet vad ordet "vörda" betyder?  Enligt synonymordboken: Sätta högt i stället för att förakta, respektera i stället för att håna. 

"Vad vinner vi på" i texten är något typiskt för idag, tycker jag. 

"den dag jag utför mitt verk" i texten, är det månne en profetia om Jesu frälsningsverk? Ännu är nådens tid, vi kan söka Gud och finna honom utan att gå under eftersom Jesus dog för våra synder på korset.

----------------

Har läst Tilltalad, valda texter av Frank Mangs. Enkla, skarpa texter, klart språk. Väl värd att läsas. Om jag förstått det rätt är texterna skrivna av Frank Mangs men boken är utgiven av Frank Mangs-fonden, står inte om de varit utgivna annanstans tidigare, alltså valda av Frank Mangs till att utgivas, eller utgivna efter hans död. Han dog 1994 samma år som boken gavs ut. 

----------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar