söndag 26 november 2023

mörkt

Fotot är taget genom fönstret på natten för någon månad sedan, tydligen har jag vaknat av någon orsak, och det är månen som syns bakom pelaraspen. 

 

Domsöndagens första läsningen-text: 

Mal. 4:1-2

Se, dagen kommer, den brinner som en ugn. Då ska alla högmodiga och alla som gör det onda vara som halm. Dagen som kommer ska bränna upp dem, säger Herren Sebaot, den ska varken lämna rot eller kvist. Men för er som vördar mitt namn ska rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar. Då ska ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ur sitt bås. (Folkbibeln)

Här finns också ordet "vörda", som i förra inlägget. 

Rättfärdighetens sol känner jag inte till, men vanliga solen skulle nog ta fram att fönstret är smutsigt och behövde putsas. (Nu är fönstret tvättat och trots det finns en frusen spindeltråd tvärs över på utsidan, trots kylan!?)

Som jag minns det var nog alla kossorna glada att få komma ut första gången på våren, då de blev utsläppta ur fähuset, där de stått/legat i sina bås hela vintern. Ungkorna/kvigorna hoppade lite extra, så också alla barn familjen (kanske ändå inte de riktigt små) skulle vara med och vakta så de kom sig till hagen och ingen annanstans. 

Men jag har läst alltför många Mamma Mu-böcker, blir lite bortblandad av att hon går ut och in tillbaks nästan hur som helst ur både fähus och hage. Sven Nordqvists Kackel i grönsakslandet är mera så som jag minns kor som rymt ur hagen på något sätt. Och Pettsons och Findus' reaktioner på kornas trampande i trädgården känner jag också igen.

(Domsöndagen är sista söndagen i kyrkoåret och nästa söndag är det första advent och nytt kyrkoår. Jag har skrivit första läsningen-texter i tre år nu (oj, vart for de åren!?), och kyrkoårskalendern som jag kollar texterna i, går i tre års-cykler, så nu torde jag byta till andra läsningen-texter från första advent.)

Jag är alltså ingen vän av black friday, week, month eller year, trots fotot. Jesus kom för att vi skulle ha frid också på domedagen. 

                                                                                        Tänd ett ljus (youtube), men det är nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar