söndag 5 november 2023

vad?

Den här hittade jag på golvet, minns inte om den har varit på tapeten tidigare i bloggen. (Har bloggen tapeter?) 

Det hände sig länge sen att jag behövde en värmedyna för mina axlar, men den gamla värmedynan gick inte att hitta. Alltså hämtade jag en udda socka (då tvättmaskinen ätit upp den andra?), fyllde med ris och knöt ihop. Tyckte det behövdes lite ögon och en mun. Den fungerade bra som värmedyna då, sen hittade jag ju förstås den gamla värmedynan senare.

Söndagens första läsningen-text:

1 Mos. 13:5-11, 14-16

Också Lot, som vandrade tillsammans med Abram, hade får och kor och tält. Landet räckte inte till för dem båda; de hade så mycket boskap att de inte kunde bo på samma plats, och det uppstod stridigheter mellan Abrams herdar och Lots. (På den tiden bodde kanaaneerna och perisseerna i landet.) Då sade Abram till Lot: ”Inte skall det råda osämja mellan mig och dig eller mellan mina herdar och dina. Vi är ju av samma släkt. Ligger inte hela landet öppet för dig? Gå du din egen väg. Går du åt vänster så går jag åt höger, och går du åt höger så går jag åt vänster.” Lot såg ut över Jordanslätten, han såg hur vattenrik hela trakten var. Ända fram mot Soar var den som Herrens trädgård, som Egyptens land. Detta var innan Herren ödelade Sodom och Gomorra. Och Lot valde Jordanslätten och flyttade österut. Så skildes de från varandra.

(v. 12-13  Abram bodde kvar i Kanaans land, och Lot bodde i städerna på slätten och drog med sina tält ända bort mot Sodom. Men Sodoms män var onda och stora syndare inför Herren. (Folkbibeln))

När Abram och Lot hade skilts åt sade Herren till Abram: ”Se dig omkring från den plats där du står, åt norr och söder, öster och väster. Hela det land som du ser skall jag ge åt dig och dina ättlingar för all framtid. Jag skall låta dina ättlingar bli som stoftkornen på jorden: kan någon räkna dem, skall också dina ättlingar kunna räknas.”

Det var "stoftkornen" i texten som fick mig att tänka på värmesockan/bilden som fanns i kameran, då ju allt ska fotas nuförtiden. När/Om sockan går sönder, det syns inte på bilden men den var välanvänd, så blir det ju nog en del "stoftkorn".  

Löftet om ättlingarna gavs innan Abram hade fått några barn, senare kom Ismael och Isak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar