lördag 18 maj 2024

dop och eld

Det kom en blomma till vårt hus, en kalla, redan innan morsdag. Tack för den. Hoppas jag kan sköta den. 

Ser lite ut som eldslågor, samtidigt som det är som skålar. Ska de samla upp vatten?

Enligt etiketten ska den tåla 8-22 gr och också klara sig ute, men då behöver den mera vatten. Det är svårt med jämn värme då man eldar i kamin med ved, så jag flyttade den till fönstret längre bort från kaminen.

Pingstaftonens andra läsningen-text

Apg. 19:1-6

Paulus kom efter sin resa genom inlandet till Efesos. Där träffade han några lärjungar och frågade dem om de hade fått helig ande när de kom till tro. De svarade: ”Vi har inte ens hört att det finns någon helig ande.” – ”Vilket dop blev ni då döpta med?” frågade Paulus, och de svarade: ”Johannes-dopet.”

Paulus sade: ”Johannes dop var ett omvändelsedop, och han uppmanade folket att tro på den som skulle komma efter honom, det vill säga Jesus.” Då lät de döpa sig i herren Jesu namn. Och när Paulus lade sina händer på dem kom den heliga anden över dem, och de talade med tungor och profeterade.

I verkligheten är färgen på blommorna mörkare än på fotot.

Eldslågorna den första pingsten satte sig ovanför lärjungarnas huvuden, men det var tydligen en eld som inte blev för het, som brinner men inte bränner upp. 

Tack också för morsdagsblommorna/presenterna som kom förra helgen!

Tacksam också för värmen som äntligen kom, kanske det inte behöver eldas i kamin så mycket mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar