söndag 5 maj 2024

mörkt?

Jag fick lådor med mattväft från min mammas gamla förråd. Där fanns mycket i svart från Oravais tygbutik i tiden. Fick börja fundera vad jag ska väva med så mycket svart väft. Men nu tog jag ner ur väven och här är två av mattdukarna.

Söndagens andra läsningen-text: 

Jak. 5:13-16

Får någon av er lida skall han be; är någon glad skall han sjunga glädjepsalmer. Är någon av er sjuk skall han kalla till sig de äldste i församlingen, och de skall smörja honom med olja i Herrens namn och be böner över honom. Deras bön i tro skall rädda den sjuke, och Herren skall göra honom frisk. Och har han syndat skall han få förlåtelse. Bekänn därför era synder för varandra, och be för varandra att ni skall bli botade.

Den rättfärdiges bön har kraft och gör därför stor verkan.

--------

Har läst Karin Boyes Kallocain. En bok som nog kan ge mardrömmar.

Där gav vaccinet bekännelsen, men det är meningen att vi ska bekänna våra synder frivilligt, för att de ska bli förlåtna.  

Jag har också lite följt med Fader Brown från Arenan. Fascinerande då präster leker detektiver, de kan ge förlåtelse i Guds namn då bovarna bekänner. Eftersom han är en katolsk präst är det bikten som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar