lördag 9 april 2016

dagens vasablad - och annan läsning

I dagens Vasablad saknades förnamnet till Haydn, om jag förstod krysset rätt, alltså så spelar Haydn (två timmar) på datorn för mig nu. Jag fick inte namnet att passa in i krysset, så jag måste googla också, och hittade då detta citat:

Det finns så få glada och förnöjda människor härnere, överallt förföljas de av sorger och bekymmer; ditt verk blir kanske en källa, ur vilken den sorgsne eller den av göromål nedtyngde mannen kan hämta vila och vederkvickelse för några ögonblick
— Citat ur brev från den 70-årige Haydn till en beundrare 


Vackert så! Men det finns nog också musik som jag tycker river ner, förstör det goda humöret, man blir bara arg av den - eller är det så att någon annan kanske blir glad av samma musik som jag blir arg av?

Någonstans läste jag - har glömt var - att citatet "Play it again, Sam, for old time's sake" aldrig hade sagts i filmen Casablanca. Och ordagrant var det ju inte men andemeningen var nog densamma. Men det är bra att vara lite kritisk ibland med citat, fast bara lite och med ett leende på läpparna.

Fick också boken Det är mycket man inte måste av Tomas Sjödin i min hand. Han har mycket bra att säga, men just nu tänker jag på krönikan om nuet, som det ju är så viktigt att leva i nuförtiden. Carpe diem. Han var lite kritisk till just det, för det behövs också att man ibland ser den stora helheten och inte bara en liten flik av verkligheten. Vi behöver minnas gamla tider, precis som Vasabladet idag hade 60-talet uppslaget, det kändes väldigt bekant! Men vi behöver också se framåt, vart vi är på väg, vart vi vill vara på väg.

Klicka för större bild. Också från Vasabladet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar