söndag 8 maj 2016

far och mor och farmor

Så har vi då firat morsdag. Morsdagsrosen, "den risigaste de hittade", ska ännu planteras och sen kanske den får blad och blommor, så jag visar bild på morsdagspelargonen. Övriga blommor kom sig inte på foto.

Och vilken morsdag det blev, den bästaste sommardag, första barfotadagen och shortsen kom sig också på!

Släkter följa släkters gång får man konstatera när vi såg genom ett gammalt fotoalbum med ett barnbarn och han såg en bild på min mor och frågade: Är det där du?. 

Dagens text talade om ett annat släktskap:

Men lyssna nu, Jakob, min tjänare,
Israel, som jag har utvalt.
Så säger Herren, din skapare,
han som formade dig i moderlivet,
han som hjälper dig:
Var inte rädd, min tjänare Jakob,
Jeshurun, som jag har utvalt.
Jag skall gjuta vatten över törstande mark,
floder av vatten över torrt land,
och jag skall utgjuta min ande över
dina barn,
min välsignelse över dina ättlingar.
De skall skjuta upp som grönskande
popplar,
som pilträd vid vattenströmmar.
En skall säga att han tillhör Herren,
en skall bära Jakobs namn,
en skall skriva att han är Herrens
och hedras med namnet Israel. (Jes. 44:1-5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar