söndag 27 november 2016

första advent

För första gången i mitt liv skulle jag få smaka på indisk mat, på indisk restaurang. Alltid trevligt att pröva på något nytt och maten var nog starkare och annorlunda kryddad än jag är van vid, men mycket god och magen hade efteråt inget att klaga på.

Tack för det!

Jag tog hastigt ett foto av inredningen, ursäkta kvaliteten på fotot.

Min första tanke då jag såg inredningen var att det var en blandning av religioner och det kanske det är. Men någon symbol för kristendomen finns inte på bilden. Det närmaste är nog brandsläckaren i så fall (som jag inte såg tidigare). 😏

Elefanthuvudet på väggen är symbol för indiska guden Ganesha. På pelarna på de gyllene "ljusstakarna" framme fanns bilden på Brahma. Julgranen har också från början haft en uppgift att skydda från onda makter och väsen. Undrar om inte klockspelet ovanför också haft en dylik uppgift? Men vad har snögubben för symbolvärde?

I dagens text rider Jesus in på en ung åsna och folket jublade. Under i sig att en ungåsna som ingen ridit på förr låter sig ridas på utan besvär. Varför just en åsna? Kungarna rider ju på stora fina hästar. En orsak är nog att det flera hundra år tidigare profeterats att Davids son, kungen till det väntade Davids rike skulle komma ridande just på en åsna.

I samma text men en annan översättning står det: "ödmjuk, ridande på..." Jesus kom som en av oss. Till vår räddning. Hosianna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar