torsdag 5 oktober 2017

mina damer och herrar...

Jag hörde idag, så där bakom, en dam (jag såg henne inte så jag vet ju inte hur damig hon var/fast man måste väl inte vara damig för att vara dam?) som frågade på finska efter naistenhuone.

Jag reagerde direkt: Sånt har vi inte på jobbet mera. Vi har bara wc för både män och kvinnor. Alla där man får vara i enrum/ensam.

(Damrum låter nog mycket vackrare än wc.)

Det reagerade jag på också då vi var ute med husbilen och frekventerade wc:na i ABC-bensinstationerna (med kaffemöjligheter och mataffärer) på olika orter. De flesta hade fortfarande nog lite åtskilda wc:n för män och kvinnor. Men på ett ställe/ett cafe fanns en wc där både streckgubben och -gumman fanns på samma dörr - men fortfarande var det skillnad, det var för män och kvinnor, men de som inte känner sig som varken eller/eller inte visste, hade ingenstans att gå? Undrar hur den streckgubben (! - streckmänskan borde man ju säga, för mänskor är vi väl alla?) skulle se ut som passade åt alla?

"Mina damer och herrar, hingstar och märrar...." sa vi som små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar