onsdag 18 oktober 2017

surt

surt sa räven om rönnbären och rätt hade han
Denna dagen också ett liv.

Livet började ganska tidigt, efter en natt med lätt sömn. Barnbarnen var på besök. De hade nog sovit gott.

Cykeltur till butiken, lövräfsande där ute - bara lite, lite fönstertvätt medan barnbarnen spelade på datorerna.

Ett av dem ville höra på Markus och Martinus. Pigga glada pojkar som sjunger glad pop, så jag sökte efter en video på youtube. Men efter en stund konstaterade jag att den musiken gör sig bättre utan video och släckte av skärmen.

Dessförinnan hade jag ju läst om #meetoo i någon tidning (minns inte vilken nu). Där menade de att rökningen och alkoholanvändningen bland ungdomarna ju hade gått att få på en nedåtgående trend genom information, förbud och svårigheter att få köpa. Kunde det inte gå att få de sexuella trakasserierna också att gå ned på samma vis?

Videon vi såg på var typ en fest med idel avklädda - inte helt, men nästan, flickor. Korta shorts, minikjolar, nakna magar, bikini, som flockade sig runt idolerna, som hade på sig oftast långärmade jeansjackor och långbenta byxor, såg nästan påbyltade ut bredvid flickorna. Det skulle föreställa poolparty...

Men jag antar att damerna bestämmer själva vad de sätter på sig - kanske inte till en videoinspelning, men annars...? Och det är ju sådana filmer, videon som man då inte borde mata i ungdomarna som söker sin plats i tillvaron, frågar sig hur man ska vara för att passa in?

- Och jo, förra veckan var det en kund som hade en kommentar som fick mig att se rött ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar