söndag 29 oktober 2017

guds rike

Jag har fallit. Butikerna har ju börjat på lite försiktigt med julsakerna, julljusen och jag föll för att försöka med sånadär som inte behöver ha stöpsel för att fungera. En liten slinga som går på batteri. Var ju inte så dyr, så.... Får se hur länge batterierna håller. Ska inte ha den i Aaltovasen, men testade och det ser ju nog fint ut.

Av någon orsak - slingan var ju inte så lång - kom jag i samma veva att tänka på texterna jag sett på hemvägen från jobbet på flera ställen målad på någon vägg eller något elskåp: The end is near. Är det modernt nu igen?

Kopplingen är kanske lite långsökt till dagens text, men....

I söndagens text (Luk. 10:1-12) skickar Jesus ut sina lärjungar. De utsända var 72 enligt texten i Bibel 2000 och 70 enligt Folkbibeln. Grundtexten är tydligen lite svårtolkad. De sändes ut två och två. Så till 35 eller 36 städer skulle de gå och Jesus skulle komma efter vartefter. (Enligt förpackningen skulle ljuspunkterna på slingan vara 40, jag har inte räknat.) De skulle berätta oberoende om någon ville höra eller inte att Guds rike är nära.

'Guds rike är nära' är inte detsamma som att 'slutet är nära', det är ganska viktigt att hålla dem isär. Guds rike är evigt. Jesus sa också på något ställe (Luk. 17:21) att Guds rike är mitt ibland er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar