måndag 28 maj 2018

shalom!

kommer sig nog högre upp i världen, men blir inte större
Jag har läst böckerna Shalom jord! och Hem i kosmos av Harry Månsus. Och som så ofta, den första boken , Vägen hem, var nog bäst.

Jag undrar vad humanisterna, de icke-religiösa, tycker om att han kallar Gud för Den store humanisten?

Jag har alltid haft den förståelsen av humanismen att den sätter människan i Guds ställe. Att mänskan är Gud. Och som det påpekades för mig, så var det ju det som ormen ville locka med i paradiset en gång: "ni blir som Gud" om ni äter av frukten från livets träd.

Där är jag inte, vad jag vet?

Men som jag läste i dagens läsning i Rom. 5:
Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi gläder oss i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi gläder oss också mitt i våra lidanden, för vi vet att lidandet ger tålamod,  tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar