onsdag 19 december 2018

det bara bidde så

det blev ett julkort
Allt har sin tid.

Jag brukar ställa ut amaryllisknölarna till våren under någon buske. Har bara blivit så, vet inte om det är så mycket tanke med det.

När jag skulle plocka in/städa lite på gården för vintern hittade jag en kruka under en buske. Det hade nog redan varit minusgrader någon natt, så jag tänkte att nu var det nog kört.

Det blev så att krukan bara flyttade innanför dörren, sen kom den sig inte längre på några dagar. Sedan då jag såg den igen och skulle tömma krukan, så såg det lite misstänkt ut - kanske det fanns lite liv i knölen ändå?

Jag lyfte upp den på en bänk, vet inte varför men satte en strut på en liten tid och där var den. Efter någon tid lyfte jag på struten och då fanns där en knopp, så då fick den komma upp.

Alltså blommade amaryllisen med fyra blommor redan i slutet av november.

Av samma orsak - det bara blidde så - så har jag inte i år skrivit just alls julkort.

Men jag önskar i alla fall er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

(Herrn på fotot vet jag inte vem det är, men han fanns på en marknad en gång för 40-50 år sedan och jag fotograferade. Sen målade dottern av bilden och nu finns han på vår vägg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar