lördag 15 december 2018

det handlar om Johannes

Den blev färdig.

Började fundera på om det skulle gå att sticka flätor utan mönster, sådär bara på "talang", så flätorna skulle gå ut över hela tröjan lite här och lite där, så där oregelbundet. Hur skulle det se ut? Den här flätan går ju egentligen rakt fram, om än det går lite i kringelkrokar inom vissa gränser.

Jag har nog sett tröjor som har haft flätor över hela stycket, men nog som ett återkommande mönster.

Morgondagens text (Matt 11:2-10):
Johannes fick i sitt fängelse höra om Kristi gärningar, och han skickade några av sina lärjungar för att fråga honom: ”Är du den som skall komma, eller skall vi vänta på någon annan?” Jesus svarade dem: ”Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull.”
När de hade gått, började Jesus tala till folket om Johannes: ”Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? Nej. Vad gick ni då ut för att se? En man i fina kläder? Men de som bär fina kläder finns i kungapalatsen. Vad gick ni då ut för att se? En profet? Ja, och jag säger er: en som är mer än profet. Det är om honom det står skrivet: Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för dig.”

Det var kanske inte så lätt att då och där förstå sig på Johannes och hans utsagor var inte så "snälla" (=läs PK, politiskt korrekt). Det var ju därför han miste huvudet också. Men Jesus förstod vem han var. Han gjorde det han skulle.


Frågan som Jesus ställde är kanske väldigt viktig: "Vad gick ni då ut för att se?"

Vad var det som drog folk att höra på Johannes? Han gick ganska hårt ut, försökte inte förmildra sina ord, "ni huggormsyngel" (Luk. 3:7). (Idag skulle det väl inte gå...)

Ps.
En annan Johannes var häradsdomaren, som jag inte själv minns, men jag har hört om honom, han levde alltså för länge sen. Han sades ha varit väldigt frustrerad då han visste att någon var skyldig till något brott, men kunde inte med lagens hjälp bevisa det och få denne någon skyldigförklarad.

Men - vem är inte skyldig? Mors grisar är vi allihopa, allihopa.... Alla behöver nåd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar