lördag 1 december 2018

glad första advent

Gårdagen gick i julfests tecken, och jag fick vara med fast jag inte är någon festmänniska egentligen. Trevligt sällskap, trevligt att se sina jobbarkompisar i andra än vita sjukhuskläder, maten var god - åtminstone somt. Åt lite för mycket bara....

Läste på en blogg (klick) om manhaftiga kvinnor. Jag såg också programmet om 10-åringen som ville ha ett annat kön och jag förskräcktes. Jag är inte så säker på att en 10-åring kan veta vad som gäller i framtiden, vad hen vill vara för sort och att börja ändra på utvecklingen innan den är färdig är att tro sig förstå bättre än man gör. (Tycker jag minns något om någon som klandrar ofärdigt arbete, men jag minns inte riktigt hur ordspråket lyder?)

Manhaftiga kvinnor har det alltid funnits. Jag tror inte att de har mått dåligt av det heller - tidigare. Frågan blir:  Får det finnas manhaftiga kvinnor (utan att vi/andra tycker synd om dem för det)?

Samma gäller förstås för männen, får alla sorter finnas? Utan att behöva ändra på sig för grupptrycket?

Bilden, ja vad är det? Ett gorillahuvud, njaa, ser ut som ett sådant - jo. Jag hittade det i en skrubb och det är alltså en toffla, var den andra tofflan finns vet jag inte. Jag tyckte den kunde fungera som ytterblomkruka. Den måste väl inte se ut som en sån för det?

Morgondagens text (Matt. 21:1-9) handlar om Jesu intåg i Jerusalem. Han red på en åsna eller två. De fick vara åsnor, behövde inte likna hästar eller förändra sig.

Välsignad vare han som kommer i Herrens namn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar