torsdag 27 december 2018

en annan dag

Gårdagens, annandagens text  (Matt 10:16-22):

Jesus sade till sina lärjungar:
”Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor. Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor. Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er. Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet. Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.”

Finns många frågetecken där: På vilket vis är ormar kloka? Får in bland vargar, ska väl inte gå ensamma, kan jag tänka....? Men den som håller ut ska bli räddad. ...men he jöutas nåo.

Det kom ett kort till vårt hus - alltså ett papperskort - det som är fotograferad. Fungerade ju bättre än samma spel, minesweeper, på datorn, man kunde skrapa fram en mina utan att de övriga smällde. Men sen var det ju jobbigt att räkna - själv - på slutet att man hittat alla minor - oskrapade också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar