söndag 23 december 2018

skyltat

Julstämningen börjar infinna sig. I första fotot var min tanke att fotografera de fina julljusen, men de var inte tända än, då jag slutade för dagen. Fast då såg jag skyltarna. Dom är ganska många, pilar hit och dit och parkeringsskyltar, vilket inte betyder att det ryms flera bilar dit.

Då vi senare handlade julmat, såg sällskapet också en skylt vid fruktdisken: 'Vaaka' hette det på finska, 'vågen' på svenska. Sällskapet försökte göra vågen, men det går ju inte ensam. Där måste man nog vara flera som nappar på för att det ska bli en 'våg'.

Men det är viktigt med information. Lapparna på ekopunkten konstaterade jag att jag aldrig behövt läsa, men när jag behöver dem är de ju där.

Tredje skyltbilden hittade jag nästan i skogen (bredvid tåvägen). Jag försökte hitta var någonstans elkabeln skulle finnas, men jag har svårt att tro att det där finns någon. Det är nog mera ett försök till återbruk - och det är ju också lovvärt. Skylten i sig säger det som ska sägas, inte det som står på skylten.

Den fjärde bilden talar om att här har någon någongång arbetat för sitt uppehälle, haft en lada att förvara insamlat hö i för att ha någon mat åt korna vintertid - helt utan skylt.

Dagens text (Matt. 1:18-24):
Med Jesu Kristi födelse förhöll det sig så: hans mor, Maria, hade blivit trolovad med Josef, men innan de hade börjat leva tillsammans visade det sig att hon var havande genom helig ande. Hennes man Josef, som var rättfärdig och inte ville dra vanära över henne, tänkte då skilja sig från henne i tysthet. Men när han hade beslutat sig för det uppenbarade sig Herrens ängel för honom i en dröm och sade: ”Josef, Davids son, var inte rädd för att föra hem Maria som hustru, ty barnet i henne har blivit till genom helig ande. Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.” Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade.
Gud talar genom sitt ord, men också genom änglar, som då ängeln kom till Maria, och också genom drömmar, som till Josef. Josef fick syn på en ny väg att gå, som han inte sett tidigare. 
 :

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar