måndag 31 december 2018

tecken

Solen gick upp röd och vacker i morse. Därav visste jag ju inte hurudant vädret skulle bli till kvällen, men jag hade ju hört på nyhetsvädret att det skulle bli snöstorm.

Dagens text (det har blivit många dagens texter nu på ett tag...) (Matt. 16:1-4, en av dagens):

Fariseerna och saddukeerna kom fram till honom, och för att sätta honom på prov bad de att han skulle låta dem se ett tecken från himlen. Han svarade dem: ”På kvällen säger ni: Det blir vackert väder, himlen är röd, och på morgonen: I dag blir det oväder, himlen är röd och dyster. Himlens utseende kan ni tyda men inte tecknen för tiderna. Detta onda och trolösa släkte begär ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet.” Sedan lämnade han dem och gick sin väg.

Men vi hann med de färder vi behövde innan det riktigt började snöa och storma. På ett ställe där vi köade för vår tur, var det en som ropade upp ett namn: Johansson. Och det knäppte till i mitt huvud med denna:

...
Johansson, hör du gökarna?
Johansson, häng med i krökarna!
Johansson, ser du lökarna?

...
Johansson, ser du båkarna?
Johansson, kom rör på påkarna!
Johansson, hör du stråkarna?
Kort är våren, snart så är den slut!

Men jag hann hejda mig, så jag inte började sjunga ut.....

Inte så lätt att förstå sig på sig själv ens. Jona-tecknet har jag i alla fall förstått att det är Jesu död och nedstigande till graven och uppståndelse som det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar