söndag 10 februari 2019

liknelser

Dagens text (Matt. 13:24–30) är en liknelse:

texten talar om vete, men det här då en annan sorts frukt
Jesus lät dem höra en annan liknelse: ”Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’”

här var det inte heller vete, men nog frön....
Liknelser tycker jag är svåra ibland att förstå. Förklaringen ger han senare i samma kapitel (v. 36-43):

Hans lärjungar kom då fram till honom och sade: "Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss." Han svarade: "Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn, ogräset är den ondes barn. Fienden som sådde det är djävulen. Skörden är tidens slut, och skördemännen är änglar. Som när ogräset samlas ihop och bränns upp i eld ska det bli vid tidens slut. Människosonen ska sända ut sina änglar, och de ska samla ihop ur hans rike allt som förleder och alla som gör orätt och kasta dem i den brinnande ugnen. Där ska man gråta och gnissla tänder. Då ska de rättfärdiga lysa som solen i sin Fars rike. Hör, du som har öron!

Tänker, när jag hör om någon som rycks bort i mitt tycke alltför tidigt, att hen skördats till en bättre plats, ja, det är ju om det är en som blivit frälst, tagit emot frälsningen i Jesu verk - jag tror att mannen i liknelsen har en lada som är ganska så bra att vistas i.....

Den andra texten för dagen (Kol. 3:12–17) var ju också nog uppbygglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar