lördag 9 mars 2019

ve mig

inga sotmärken på handen just nu, men....
Det har tydligen varit en kyrklig helgdag i onsdags också! Askonsdagen som kom efter fettisdagen.

Jag lärde mig via fb att på askonsdagen så ser man i katolska länder mänskor som kommer från någon mässa med askmärke i pannan.

Jag brukar ha sotmärke, inte i pannan förrän jag strukit i pannan med mina sotiga händer utan att tänka på det, men på händerna. För vi eldar ju med ved i vedspis och kamin. Då blir man sotig - ja, åtminstone jag klarar inte av att tända i spisen utan att bli svart om händerna.

Minns min gamla släkting som bodde tvärs över vägen då jag var liten. Hon hade alltid sotiga händer och ibland också i ansiktet, för man för ju det vidare från händerna. Hon hade öppen eldstad, minns inte om hon hade vedspis också, eller om hon faktiskt kokade över öppen eld?

Texterna för askonsdagen (Matt. 6:16-21, Luk. 13:22-30) (klicka för att få fram texterna) handlar om att samla skatter i himlen (hur man nu gör det?) och vikten av att Jesus känner igen oss då vi klappar på porten, eller egentligen är det väl att man ska vaka, vara beredd, så man kommer in innan porten stängs.

(Är det det som är mission, att man presenterar folk för Jesus, så att han känner igen dem då de knackar på?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar