söndag 3 mars 2019

esto mihi

hittat i tidningen Landbygdens Folk
Jag har tittat lite på ett program från SVTPlay som handlat om livets mening. Faktiskt ganska intressant med gäster som fått fundera kring temat och så frågade de på slump också mänskor de mötte på vägen vad de trodde var livets mening (förmodligen nog överenskommet med kameramän och allt). Svaren varierade. Hittar inte programmet där mera så det har tydligen gått ut.

Om de skulle ha frågat mig, så ganska utan att tänka skulle svaret vara 42. För det har jag läst mig till i boken Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Huvudsaken att man hade en handduk med sig på färden. (Tydligen finns talet 42 också i Upp. 13:5, är vi där nu?)

Någon gång länge sen köpte jag ett vykort med texten: Voi olla että elämän tarkoitus on olla varoittava esimerkki muille (Det kan hända att livet mening är att vara ett varnande exempel för andra). Vet inte hur jag tänkte, ville bara ha det kvar, men man kan ju inte skicka det åt någon, eller...? Såg i veckan också på Gambämark på Arenan och där fanns ännu byaoriginalet med. Är de utrotade nuförtiden?

Konsumtion (bilden) tror jag i alla fall inte är meningen med livet.

I dagens text (Luk. 18:31-43, klick!) berättar Jesus om sitt lidande och att det fanns beskrivet redan i profeterna (gamla testamentet). Det var meningen med hans liv? Att dö för vår skull, för våra synder, för att vi skulle gå fria. Köpt och betalning är given, talades det om förr. (Fast Jesus levde ju innan han föddes hos Gud/i Gud och lever än, uppstånden och uppfaren till himlen.)

Vems mening med livet, kan man också fråga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar