onsdag 27 mars 2019

Uppkopplad - avkopplad - nerkopplad (?) - påkopplad

Jag brukar varva ner, innan jag ska somna med en bok. Då får den inte vara för spännande så man måste läsa till slut innan man somnar. Men det kan hända att man inte vet riktigt vad man läst sist ('i sömnhöyrona' är uttrycket jag minns från barndomen), så egentligen kunde jag nog läsa samma böcker flera gånger....

Nu har jag i alla fall kommit till slutet på Peter Halldorfs Drick djupt av Anden. Det är länge sen jag började. Det blev lite tungt där i början, så jag tog några andra böcker emellan och lät denna vila. Men mot slutet kan jag bara säga att den nog var bra, mycket tänkvärd och förklarande av vissa företeelser i kristenheten - kunde nog läsas flera gånger.

Så har jag också kommit mig på vårens första - och andra - cykeltur. Trevligt alltid de där första gångerna, sen börjar det bli något man borde, måste, av någon anledning....?

Men jag höll mig på två hjul och inte som han som jag tittade på igår som övade sig att cykla på bara bakhjulet, nån måtta får det ju vara...

Konstaterade i jobbet att jag inte är så uppkopplad hela tiden som vissa andra. Sociala medier kollar jag på kvällstid, ifall jag är på jobb. Lite oftare nog då jag är ledig. Det plingar inte i min telefon annat än då den ringer (sms kommer väldigt tyst). Förresten är telefonen inte med på jobbet, då vilar den i mitt skåp, och så kollar jag den då jag far hem.

Men uppkopplad kan man vara också så att säga 'i Anden' - uppkopplad med Gud  - inte alls illa!

Boken talade också i slutet om chronos och kairos, som ligger lite i tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar