söndag 10 mars 2019

hopp-san!

Jag sökte igenom barnens gamla skolfoton för någon dag sedan och hittade detta vykort, som vi fick då den första föddes, över 30 år sedan. Det är en bild på fridsriket (Jes. 11:6).

Då vi fick det i tiden såg jag på bilden på ett annat sätt än idag. Då blev jag glad av bilden (kände kanske mera med lammen, de lekte och hade kul), idag kan jag känna lite irritation (tycker att lammen utnyttjar lejonet, vet inte riktigt om han tycker om att de leker med hans svans).

Jag antar att det är jag som har ändrat min syn/reaktion på bilden, kortet har bara blivit lite kantstött/vikt. Annars är det ju nog samma bild. Har jag fått svårare att föreställa mig fridsriket, eller....?

Dagens text (Matt. 4:1-11) handlar om då Jesus frestas i öknen.

Intressant är att djävulen också hänvisar till bibeln.

Varje frestelse leder till ett val: Ska jag eller ska jag inte? Och det som väljs gör stor skillnad på hur fortsättningen blir. Jesus klarade av frestelserna, tack och lov. Det betyder att om vi inte klarar av våra frestelser och väljer fel någon gång, så har vi möjlighet att gå till Jesus och be om och få förlåtelse och vända om och få hjälp att fortsätta gå med honom ändå.

                                                                          Här (klick) finns en text om att välja väg också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar