fredag 8 mars 2019

nais!

Det är kvinnodagen idag.

Det första jag såg som påminde mig om den, var den här doodlen (?) från Mr (?) Google (finns det en Mrs?). Särskilt det här citatet talade till mig:

Jag är viktig. Jag är lika viktig som alla andra. Inte "om bara" eller "så länge som". Jag är viktig. Punkt. (Chimamanda Adichie)

Annars tycker jag ju att den (kvinnodagen) inte skulle behöva finnas, men det finns ju nog orättvisor än....

Mycket har hänt i kvinnosaksfrågorna (liksom droppen urholkar berget = liten åsnebrygga till bilden), men som sagt...

Du vet väl om att du är värdefull....

Annars är ju bilden tänkt som vårtecken, fastän det blev att skotta idag '- hoppas det var sista gången! Men som jag sade åt grannen, man får vara glad - man får vara glad! - så länge man orkar och så får man ju motion, så man kanske orkar nästa gång också.

Ett annat vårtecken såg jag igår i arbetet. Utanför kafferumsfönstret på tredje våningen såg jag sidensvansar som lekte i en pelarasp. Det ser i alla fall ut som om de lekte, då de plötsligt släpper sig att falla rakt ner och sen kommer upp igen. (Lärde mig att de heter 'tilhi' på finska - är det månne ett onomatopoetiskt ord?)

Ha en bra kvinnodag - eller hoppas ni har haft en bra kvinnodag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar