söndag 31 mars 2019

andlig och lekamlig spis

Vi kom oss till Vår-Oas i Oravais, inledningsmötet. Det var länge sen jag bevistat ett Oas-möte.

Medan vi väntade på att det skulle börja kollade jag in kyrkan. Det kanske inte syns, men där finns två höga strålkastare (?) på stativ. De såg ut som rövarnas kors med Jesus-korset på altartavlan i mitten.... Dessutom hade de vid orkestern, den var bekant, färgade ljus - av någon anledning?

Predikan, av Hans Weichbrodt, handlade om då Jesus kom till stranden av galileiska sjön (Joh. 21) efter uppståndelsen och Petrus, klädde på sig och hoppade till sjöss för att snabbt komma till Jesus. Annars brukar man inte klä på sig då man hoppar till sjöss... Han menade att det var för att Petrus, som ju hade förnekat Jesus tre gånger, kände sin skuld och liksom Adam (min tanke) ville skyla sig.

Är det därför barnen/ungdomarna så hastigt vill börja mejka sig - eller tatuera sig? Jag kan inte säga, jag lärde mig aldrig så jag skulle varit nöjd med mejket, så då fick det hellre vara. Enligt mig är det fint om mejket inte syns. Och tatueringar tycker jag inte är fint alls.

Jag hoppas att det inte var därför de måste pynta kyrkan extra. Men det var ju också inspelning för att kunna visas vidare, om jag förstod det rätt. Och då kanske det behövs både mejk och extra ljus och pynt.

Men det hade nog kommit folk.

I dagens ord (Joh. 6:1-15) kom det också mycket folk som följde efter Jesus. Inte till någon kyrka, men ute i det fria. En pojke kom med fem bröd och två fiskar. Och det räckte till femtusen män plus kvinnor och barn och blev över. Så de fick äta så de skulle orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar