lördag 10 oktober 2020

förstår du/jag?

Jag trodde att de redan hade flyttat, då jag inte hört dem på länge, men se fel hade jag. De kom då jag gick på gården och donade, det finns mycket man kan göra ute så här på hösten. 

Tranorna ropade åt varandra, kom vackert i plog först, sen tydligen var de inte säker på att alla var med (funderade jag) så de tog några lovar runt ovanför mig och ropade en hel del. Då tappade de V-formen. I alla fall så förstod jag inte vad de ville, ifall de ropade på mig. 

Morgondagens evangelietext: 

Mark. 12:28-34

En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: ”Vilket är det viktigaste budet av alla?” Jesus svarade: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.” Den skriftlärde sade: ”Du har rätt, mästare! Det är som du säger: han är den ende, det finns ingen annan än han. Att älska honom av hela sitt hjärta, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft och att älska sin nästa som sig själv, det är mer än alla brännoffer och andra offer.” När Jesus hörde att mannen svarade klokt sade han: ”Du har inte långt till Guds rike.”

Mannen hade tydligen förstått , men ändå var han inte framme ......?

                                                                                  Här (klick) finns ett inlägg som också är värt att fundera på.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar