måndag 19 oktober 2020

långrandigt


En bok som jag fick till jul i fjol, som jag nog minsann har läst och tittat i länge nog, men nu tänkte jag försöka mig på att göra - makramé. Konstaterade nog att det gick, vet inte om jag ska vara glad eller inte åt resultatet. Det är inte gjord av typiskt makramegarn utan av garn, rester som fanns i mina gömmor - vad det nu heter - som är tjockt och stickat - spagettigarn?

Andra böcker jag läst är Walt Slade-böcker. Dem har jag läst tidigare mycket. Sådana böcker man inte behöver tänka destumera utan bara läsa. Men - jag konstaterade att det är stor skillnad nog på Walt Slade och Walt Slade, de skrivs av olika författare under pseudonymen Jackson Cole och det märks, man får väldigt olika bild av Walt Slade då författaren ger sin bild. En del gillar jag, andra inte. 

Sen fastnade en bok i min hand då jag besökte biblioteket: Rafael Donners bok Människan är ett känsligt djur. Mycket intressanta funderingar/reflektioner där. 

"Sanningen är alltid tråkig, komplex, svårtydd, mångfacetterad. Vill man komma nära sanningen om ett ämne måste man uttrycka sig invecklat och utdraget, vilket leder till att sanningens publik blir försvinnande liten. Lögner går att uttrycka i form av oneliners, sloganer, aforismer, memes, punchlines, twittertexter. För en politiker är det kanske inte svårt att tala sanning, men desto svårare att finna en publik som är beredd att lyssna."

Bra att hålla i minnet i denna kortfattade snuttifikationstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar