fredag 30 oktober 2020

att bli äldre

Min laptop har länge behövt förnyas, de håller inte så länge mera - av någon anledning. Nu blev det av och den gamla ville jag inte ännu kasta, där kan finnas sånt jag behöver plocka fram ännu, tänkte jag (det är svårt att kasta). Alltså letade jag efter en plats åt den i en låda, men då fick lådan på bilden inte plats mera just där. 

Den lådan tror jag nästan är lika gammal som jag själv. Jag vet inte vad den innehållit från början, men nu är det fotografier i den. Den har hängt med från barndomshemmet med innehåll. 

Fotografierna är av mänskor som sedan länge är borta, några av dem lever nog ännu - men är något äldre nuförtiden. Däribland jag själv (en av babysarna som finns på fotot oppe till höger). 

I morgon är det allahelgonsdag. Evangelietexten för den dagen

Matt. 5:1–12

När Jesus såg folkskarorna gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. Han började undervisa dem och sade:
”Saliga de som är fattiga i anden,
dem tillhör himmelriket.
Saliga de som sörjer,
de skall bli tröstade.
Saliga de ödmjuka,
de skall ärva landet.
Saliga de som hungrar och törstar
efter rättfärdigheten,
de skall bli mättade.
Saliga de barmhärtiga,
de skall möta barmhärtighet.
Saliga de renhjärtade,
de skall se Gud.
Saliga de som håller fred,
de skall kallas Guds söner.
Saliga de som förföljs för
rättfärdighetens skull,
dem tillhör himmelriket.
Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid.”

I dagens Vasablad pågår en debatt på insändarspalten om abort - för och emot. 

Undrar hur många av mänskorna på fotot skulle ha funnits överhuvudtaget med dagens abortpolitik?

Själv är jag nummer fem i syskonskaran, har några yngre syskon också. 

Minns också att då jag själv blev gravid var jag inte alls redo för det, men det är därför - antar jag - som det tar sin tid innan barnet blir fött. Jag behövde de nio månaderna att växa till. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar